Amintiri nepaleze

Fix acum un an urcam prin muntii Nepalului sa vedem crestele Himalayei. Nu le-am vazut, ca era innorat. Dar macar ne-am plimbat cu motoreta prin Pokhara, pe muntii din jur si am vazut niste peisaje splendide.

Image-5

Pokhara Peace pagoda, vedere de vis-a-vis

Peste lac, pe muntele de vis-a-vis se vede o constructie. Google Maps imi spune ca e “World Peace Pagoda”. Asa o fi, nu zic. Om vedea noi mai tarziu.

Image-3

Relieful nu e o problema cand vrei sa iti construiesti casa.

Image-2

Pauza pentru fotografiat.

Image-1

Valea Pokhara. Si orasul.

Bine, ne-am plimbat cu motocicleta cat au fost drumuri, ca apoi am luat-o la picior pe o carare spre un punct de belvedere. Am urcat vreo 300 de metri si am ajuns intr-un satuc la niste oameni care construiau un drum. Cu lopeti, tarnacoape si o masinarie veche de turnat smoala. Prin masinarie inteleg o combinatie intre scuter si basculanta, cam cat sa care o roaba de smoala. Intru in vorba cu localnicii, dornic sa aflu ce e cu drumul ala in varful muntelui. Mi se spune ca e foarte greu sa care pana acolo sus toate lucrurile necesare vietii si aveau nevoie de drum. Aha, ma gandesc eu, deci autoritatile se implica si fac drum pentru comunitatea asta mica izolata in varful muntelui. Nu. Oamenii au strans ei bani mana de la mana si s-au apucat de treaba. Drumul are 3km si ii costa 12.000$. Adica 4000 de dolari per kilometru. Drum de munte, pe care incap (cu greu, totusi) doua masini in paralel. O performanta remarcabila, din punctul meu de vedere, turist venit din tara autostrazilor invizibile care au costat miliarde peste miliarde de dolari. Macar drumul lor de 4000$ kilometrul chiar exista.

Image-9

Celebrul drum

Image-18

Odata ajunsi sus descoperim ca oamenii chiar au de toate. Aduse pana acolo in spate, pe carare, la deal. Exista si vreo 3 retele de Internet wireless, ca doar e zona civilizata, nu suntem in pustiu…

Image-11

Supermarket

Image-10

Himalaya. Noi la Himalaya. Nu. nu la magazinul cu acelasi nume.

Image-4

Celebrele varfuri Annapurna, Machapuchre si restul sunt acolo, in spatele norilor…

Incep sa fotografiez un batran nepalez dotat cu un fes traditional. Urcase destul de vioi pe carare, nu isi scosese plamanii ca noi, era evident ca nu fusese vreun efort deosebit pentru el. Incepe sa imi spuna ceva pe limba lui. Eu ii spune pe limba mea si zambim amandoi fericiti. Imi face semn sa ma apropii, se lasa pe vine si incepe sa zgarie ceva cu o pietricica mai mica pe o piatra mai mare. Imi arunca un zambet stirb si imi arata mandru piatra. 92 scria pe piatra. Poate o fi 62, ma gandesc eu, si zgarii alaturi, ca o intrebare “62”. Mosul insista, aratand mandru spre el insusi si intinzand piatra lui: 92! Pfoaaa! Pai tataie, m-ai cam uimit, in cazul asta. Ma mut si eu la voi aici, daca va tineti asa bine dupa aproape un secol de urcat muntii astia. Il lasam pe mos si o luam la picior. Vrem sa vedem pagoda aia si de aproape, nu doar de pe muntele de vis-a-vis.

Image-6

Image-7

Image-8

Trecem pe langa niste casute in drumul nostru de coborare si mai fotografiez cateva detalii ale vietii casnice din zona rurala a Nepalului. Oamenii zambesc chiar si cand muncesc, toti te saluta, inclusiv copiii. E un bun simt comun al tuturor popoarelor, pe care il intalnesti in mod paradoxal in zonele mai putin atinse de “civilizatie”. Oare nu cumva chiar asta o fi civilizatia?

Image-16

Image-17

“Namaste!” Salutul traditional vine insotit de impreunarea mainilor si de un zambet. Pai nu?

Image-15

Image-14

Image-13

Drumul pana la pagoda pare simplu. De fapt apare chiar si pe Google Maps. In realitate insa, cand ajungem acolo, avem o surpriza. Inca nu suntem obisnuiti cu ideea ca orice carare mai lata se numeste sosea si apare pe harta ca atare. Filmez urcarea.

Ajungem la capatul drumului si lasam motoreta sa se odihneasca; pe noi ne mai asteapta o urcare, deloc neglijabila. Totusi, vrem sa vedem pagoda.

Image-23

Pagoda e vizitabila descaltat. Eu renunt din start. Ma enerveaza ideea. Ma uit in urma si vad o raza de soare care lumineaza valea, asa ca ma reorientez din mers. Valentina merge singura sa viziteze pagoda. Mai exact urca scarile si vede statuia lui Buda mai de aproape. Palpitant!

Image-28

Image-26

Image-25

Image-24  Image-20

Se lasa seara, incheiem drumurile si ne intoarcem spre oras. Noapte buna, Pokhara, poate ne mai vedem!