Perspective acvatice

Perspective acvatice

Putine momente par sa trezeasca din letargie micutul orasel al Deltei. Unul dintre momente este trecerea unui “convoi”. In Duminica de Rusalii nu s-a circulat deloc pe canalul Sulina. Pe mare navele asteapta in rada. Nu intra si nu iese nimeni. Pe la pranz remarc pe strazi un mic moment de agitatie. “Vine!”, “A ajuns!”, “E aici convoiul!” sunt exclamatiile care razbat pana la mine. Mamele isi iau copiii de mana, tinerii se aduna in mici grupuri, batranii jucatori de table se opresc din joc, turistii se ridica de la terase si toti ochii se indreapta catre chei. Se formeaza, brusc, cea mai mare concentratie de aparate foto si telefoane cu camera pe care am vazut-o de cand am venit in Sulina.

Sulina (33)

Sulina (34)

Convoiul este deschis de o salupa mica a Capitaniei Sulina, urmata de o nava-pilot. Abia apoi vine “vedeta” – un vapor urias, transportat intr-un doc plutitor tras de remorcherul “Centaurus”. Din spate docul plutitor este dirijat de un alt remorcher, care actioneaza ca un fel de carma, iar intregul convoi este inchis de o alta nava-pilot. Vaporul Atlante II este construit la Santierele Navale din Tulcea, detinute de o firma norvegiana, si face parte dintr-o comanda de doua nave identice, construite pentru a monta infrastructura de exploatare petroliera in marile Braziliei. Fiind o nava maritima cu pescaj mare, nu ar fi putut iesi singura pe canalul Sulina, asa incat s-a folosit un doc plutitor, un fel de barja, pe care sa fie dusa nava pana pe mare. Odata iesita de pe canal si ajunsa in mare, se scufunda partial docul si se descarca nava, care urmeaza sa fie remorcata pana in Norvegia, unde va fi echipata si pregatita de navigatie, iar apoi docul este readus pe canal pana la Tulcea. Operatiunea mi s-a parut extrem de complexa si m-a facut sa ma intreb: oare cat o costa nava asta de merita sa fie construita la Tulcea, tractata pana in Norvegia si apoi trimisa in Brazilia? Raspunsul: 550 mil $ – doar partea care se face la noi, mai exact coca – “caroseria” navei. Probabil echiparea navei mai costa inca o data pe atat. La Tulcea se fac operatiunile care presupun foarte multa munca, manopera intensiva, in timp ce in Norvegia se pune accentul pe operatiunile care implica tehnologie complexa. Pe principiul “unii cu mapa, altii cu sapa” la noi e partea cu sapa. Si la cum se arata lucrurile vad mici sanse de schimbare.

Sulina (35)
Lasand convoiul sa isi vada de drum, imi devine evident ca Sulina s-ar vedea cel mai bine de pe apa. Gazda noastra, domnul Mihai, ne scoate intr-o tura pana la varsarea Dunarii in mare. Pe traseu trecem pe langa “nava rapida pe aripi portante <<DIANA>>”, celebra “rapida” sovietica, la care niste marinari negri de jos pana sus de vaselina lucreaza de zor sa ii schimbe motoarele, dar si pe langa cele mai noi vapoare ale flotei Republicii Moldova, vapoarele Ali S, Guzide S si BBC Belem, cam toate arabesti, dar inmatriculate la Giurgiulesti, in Republica Moldova, natiune insulara, cu o puternica traditie marinareasca (sic!). E, de fapt, cam ca inmatricularea masinilor romanesti pe Bulgaria, chestiune de taxe.

Sulina (28)

Sulina (36)

Pe malul stang isi face aparitia farul vechi, cel care apare in filmul “Toate panzele sus!”, abandonat de ceva timp, iar mai departe, pe malul drept, se inata farul nou, cel care este in folosinta.

Sulina (37)

Sulina (38)

Nu departe de far, chiar la varsarea bratului Sulina, rasare din ape silueta vasului Fortuna S. E o “prospatura”, dupa cum ne spune domnul Mihai, esuat aici chiar in ultima toamna. Venea incarcat cu 3000 de tone de sare, lucru pe care eu n-am cum sa il inteleg, stiind cam cata sare produce Romania, si neavand destula putere pentru manevre, pe o mare foarte agitata, s-a lovit de mal. Capitanul a comunicat ca a esuat si i s-a spus ca de indata ce vremea va permite va fi trimis un remorcher pentru a-l tracta inapoi in mare. Pana dimineata insa, izbit de valuri, carenajul s-a spart si nava s-a scufundat. Echipajul a fost salvat printr-o interventie spectaculoasa cu elicopterul, iar vasul asteapta cuminte pe fundul marii, sa fie scos si dus la reparatii capitale. Ceea ce, inclin eu sa cred, nu se va petrece niciodata, si va ajunge, in cel mai fericit caz, la fier vechi. Ca o sumbra ironie, pe suprastructura navei, deasupra apei, troneaza mare, cu litere rosii, sloganul “SAFETY FIRST”.

Sulina (39)

In imediata apropiere a lui Fortuna S, pe cealalta parte a canalului, se afla Turgut S, vas care a apartinut initial Flotei de Pescuit Oceanic, si care, dupa ce a schimbat multi proprietari, a ajuns in 2009 – stranie coincidenta – sa esueze tot in locul de unde a plecat prima oara: la Sulina. Despre Turgut S am aflat ca era ancorat in rada portului Sulina, cand, in timpul unei furtuni, i s-a rupt ancora si vasul a fost impins de valuri intr-o zona cu apa foarte mica. S-a incercat tractarea lui, insa apa fiind atat de mica remorcherele nu au putut ajunge in apropiere asa ca vasul a stat – cu tot cu echipaj (!) – opt luni pana sa fie abandonat.

 

Sulina (42)

Sulina (41)
Sulina (43)

Armatorul navei a facut o cerere catre Administratia Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii (ARBDD) pentru a permite efectuarea de lucrari care sa duca la dezesuarea navei, insa ARBDD a considerat ca aceste lucrari ar aduce distrugeri importante habitatului natural, in special pe “Insula K”, cel mai nou pamant romanesc, o insula de cateva zeci de hectare ce s-a format in zona golfului Musura. Denumirea de Insula K nu este una oficiala, asa ii zic localnicii pentru a o identifica.
De fapt, pe insula se pare ca este singurul habitat de cuibarire pentru chira de mare, dar si pentru alte specii, dintre care unele protejate. Cu toate acestea insula nu a fost declarata zona protejata, asa ca am putut debarca pe ea fara a risca o amenda. In aceasta perioada a anului este sezonul de cuibarire pentru pescarusi si albatrosi, care nu sunt specii protejate si nici nu au dusmani naturali in zona. Nu as fi mers sa deranjez, de exemplu, o colonie de pelicani. In orice caz, locuitorii insulei nu au facut caz de mine decat la inceput, cand s-au rotit amenintator pe deasupra mea, dar in scurt timp s-au asezat si si-au vazut de cuiburi.

Sulina (44)

Sulina (58)

Sulina (57)

Sulina (56)

Sulina (55)

Sulina (54)

Sulina (53)

Sulina (52)
Asa arata cuiburile de albatros si de pescarus.

Sulina (49)

Sulina (50)

Sulina (47)
Sulina (48)

Puii de albatros, prea mici pentru a putea zbura inca, sunt perfect camuflati in vegetatia joasa, avand o culoare extrem de similara cu cea a nisipului. Avand in vedere ca stau perfect nemiscati atunci cand apare o amenintare, sunt foarte greu de vazut de un ochi neantrenat.

Sulina (46)

Sulina (51)

Sulina (59)

Sulina (45)

Sulina (60)
Sulina (62)
Cu cateva clipe inainte de apus isi face aparitia si pelicanul “Vasilica”, pare-se un cunoscut al zonei, dupa cum ne explica ghidul nostru.

Sulina (61)

Sulina (64)

 

Sulina (63)Sulina (65)

Soarele apune peste Golful Musura si pot sa ma mandresc ca am fost pe cel mai nou pamant al Romaniei: Insula K!