Sulina. Un paradis adormit intre ape

Sulina. Un paradis adormit intre ape

Sulina e singurul oras aflat in Delta Dunarii si totodata orasul situat la cea mai joasa altitudine din tara, de doar 4 metri deasupra nivelului marii, dar si cel mai estic punct al Romaniei. La Sulina nu se poate ajunge decat pe calea apei, fie pe Dunare, fie pe mare. Drumul este o experienta in sine, variantele clasice de a ajunge de la Tulcea la Sulina sunt fie nava clasica, “Pasagerul” cum este alintat in regiune, fie navele rapide, niste vechituri rusesti care mai mult stau pe mal la reparat decat plutesc. Cand totusi functioneaza reusesc sa duca cei 70 de pasageri de la Tulcea la Sulina in circa o ora si jumatate, o adevarata performanta daca ne raportam la cele 4 ore, cat face “Pasagerul”. De cativa ani mai exista si niste nave semi-rapide, catamaranele, dar care fac valuri prea mari cand merg in regim normal asa incat acum li s-a impus sa mearga in regim redus, deci fac tot vreo patru ore, cat face si nava clasica. Cum aceste nave au un program destul de strict, facand o singura cursa pe zi, iar Duminica deloc, si-au facut loc in peisaj intreprinzatorii privati. Niste salupe rapide, “Corsarii”, cu 10 locuri daca ma intrebi pe mine, sau cu 16 daca te iei dupa “carmaci”, zboara in sus si in jos pe Dunare purtand turistii spre localitatile Deltei.

Sulina (13)

Catamaranul si “Pasagerul” acostate la cheu in Sulina.

Sulina (3)

Catamaranul in mers pe bratul Sulina.

Peisajul Dunarii este pestrit. Pe maluri se pot observa de la colibe paraginite pana la pensiuni sau locuinte de lux. Acoperisul din stuf pare a fi singurul element comun. Un aer de parasire domina parca intregul traseu. Majoritatea amenajarilor au fost facute pe timpul comunismului si sunt astazi fie parasite fie functioneaza in regim de avarie.

Sulina (1)

Sulina (2)

Sulina (32)
De cum pui piciorul pe pamantul Sulinei simti ca ai pasit intr-o poveste cu printese si pirati. Te intampina cladiri vechi de mai bine de un secol, casute de lemn si biserici, dar si un palat, cam toate construite pe vremea cand Sulina era un oras infloritor, sediul Comisiei Europene a Dunarii.

Sulina (5)
Acum orasul parca doarme. Nu e inca sezon turistic, e doar minivacanta de Rusalii, asa incat putinii turisti ajunsi pe aici se pierd parca pe stradutele prafuite. Da! Strazi! Cu toate ca nu e legat la reteaua rutiera, orasul are strazi si chiar un numar impresionant de masini, din punctul meu de vedere. M-as fi asteptat sa gasesc aici, asa cum auzisem de prin diverse legende, doar cateva masini, cea a Politiei, a Pompierilor si eventual o ambulanta. Strazile paralele cu Dunarea sunt numerotate de la I la VI cu cifre romane, iar cele de legatura poarta numele unor personalitati. Solul este nisipos si se lucreaza la pavarea strazilor importante cu pavele de beton. Ritmul in care se lucreaza este, fireste, cel cu care suntem obisnuiti. Intai se fac studii de pre- si post-fezabilitate, se calculeaza bugete impresionante, se tin cuvantari sforaitoare, iar apoi, cand in sfarsit debuteaza, lucrarile merg in ritmul melcului si cu o eficienta demna de tarile africane.

Sulina (9)

Sulina (15)

Sulina (18)

Sulina (21)

Sulina (26)

Sulina (22)

Sulina (19)

Sulina (20)

Sulina (16)

Un punct de atractie si totodata reper local in Sulina este Farul vechi, sau Farul Comisiei Europene a Dunarii. Construit pe la 1800 farul marca atunci punctul de varsare al Dunarii in mare. Doua sute de ani mai tarziu, aluviunile depuse de Dunare au impins uscatul cu aproape 4 kilometri mai departe inspre mare, farul ramanand ca o amintire stranie pe uscat si fiind transformat in muzeu.

Sulina (8)
Sulina (6)
Locul cel mai animat, cel unde se desfasoara cam toata activitatea micului oras este cheiul. Aici vin barcile cu pasageri, vapoarele care intra de pe mare si vor sa urce pe Canalul Sulina dar si cele care aprovizioneaza orasul cu marfuri de la Tulcea. Taxiurile preiau turistii de pe chei si ii duc fie pe plaja fie la pensiuni, cu toate ca distantele sunt extrem de mici, tot orasul nu cred ca masoara mai mult de un kilometru pe lungime.

Un mic parculet, aflat tot pe chei, este locul unde se intalnesc batranii marinari sa joace table.

Sulina (31)
La capatul cheiului se casca hida ramasita darapanata a fostei fabrici de conserve. Construita prin anii ’70, cand pescuitul in regiune aducea traulere pline cu peste la gurile Dunarii, fabrica a prosperat pana imediat dupa Revolutie. Disparitia Flotei de Pescuit Oceanic i-a pus capac definitiv. Se inchide in 1997 si in mai putin de un an ramane din vechea fabrica doar o coaja goala. Toate utilajele, in special cele din inox si aluminiu, cad prada unor grupuri de “corsari” moderni, veniti de nicaieri pe niste barci, special ca sa taie fierul si disparuti apoi fara urma. Un batran lup de mare, actualmente pensionar, povesteste cu o oarece mandrie in glas ca in Sulina nu sunt tigani. Nu rezista, spune mosul, cum nu rezista motanii pe vapor. Ne da de inteles ca in orasul inconjurat de ape viata a fost si este grea, iar cei pusi pe capatuiala usoara n-au avut niciodata succes.

Sulina (30)

Sulina (29)

 

Sulina (27)

Sulina (25)

Sulina (24)

Sulina (23)

Sulina (4)
Orasul a cunoscut mai multe perioade de inflorire si de decadere. A avut si peste 15.000 de locuitori, tarile occidentale se inghesuiau sa isi deschida consulate la Sulina si toate marile companii de shipping aveau reprezentante aici. Portul Sulina era, pana pe la inceputul secolului al XX-lea, principalul port din vestul Marii Negre, rutele comerciale dinspre si inspre Istanbul trecand pe aici. Decaderea puternica a venit dupa Primul Razboi Mondial, cand luptele puternice pentru controlul gurilor Dunarii au distrus orasul in proportie de peste 80%. Locuitorii au revenit si au reconstruit orasul, ca doar 30 de ani mai tarziu bombardamentele sovietice sa il distruga din nou in proportie covarsitoare.

Acum se incearca o revigorare a turismului, dar luptele politice, obisnuite in peisajul autohton, reprezinta o frana masiva in dezvoltare. Orasul, cu tot aspectul lui de poveste pare adormit, asteptand vremuri prielnice si un nou vant de prosperitate.

Sulina (11)

Sulina (10)

 

Sulina (7)
Sulina (12)